Wat willen we bereiken?
Doelstelling 1 |
|---|
Vitale, toekomstbestendige (winkel)centra met minder leegstand.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Primair is voor het terugdringen van leegstand een rol weggelegd voor de eigenaar/verhuurder van het (winkel)vastgoed in de (winkel)centra. Wij ondersteunen en faciliteren hierin.
- Vanuit de 'Vitale Coalitie Centrum Houten’ werken we aan een vitaal en toekomstbestendig (winkel)centrum.
- Samen met inwoners, ondernemers en organisaties in het centrum stellen we momenteel een gebiedsvisie op voor het Centrum (en de Molenzoom en de Koppeling) - een stedenbouwkundige schets is hier onderdeel van - die begin 2025 aan de raad ter vaststelling wordt aangeboden. Deze zal na vaststelling verder worden uitgewerkt zodat we concreet aan de slag kunnen met de realisatie van het perspectief van dit toekomstbestendige centrum. De substantiële aanvraag voor middelen vanuit de Impulsaanpak Winkelgebieden die in de zomer van 2024 is ingediend, kan hier natuurlijk een flinke versnelling in teweeg brengen (uitsluitsel toekenning november 2024 verwacht). Verdere, forse vergroening van het centrum en sfeerverlichting maken hier onderdeel van uit.
- Daarnaast zetten we met de Vitale Coalitie en specifiek de Belangenvereniging Het Rond voor het centrum in op het organiseren van een effectieve en (kosten)efficiënte manier van centrummanagement om de uitrol van alle acties in het centrum goed te kunnen coördineren en uitrollen.
- Tot slot stimuleren we ook in 2025 met het Evenementenfonds Houten passende evenementen in de centrumgebieden. Dit met als doel om de vitaliteit en levendigheid in winkelcentra te versterken.
Doelstelling 2 |
|---|
Meer horeca aantrekken waarbij een aantrekkelijk en divers horeca-aanbod ontstaat.
Wat gaan we daarvoor doen?
In onze centrumgebieden levert de horeca een belangrijke bijdrage aan de vitaliteit en toekomstbestendigheid. In Houten hebben we relatief weinig horecavestigingen (in verhouding tot het aantal inwoners). In de afgelopen jaren is er meer horeca bijgekomen en is deze verhouding verbeterd. De groei is sinds de coronacrisis min of meer gestabiliseerd (eerst gedaald en later weer gegroeid). Voor 2025 verwachten wij verdere stabilisatie van het aantal horeca vestigingen en wellicht een beperkte groei; steeds meer horecaondernemers grijpen nieuwe kansen na de coronaperiode.
Voor eigenaren van winkelcentra (zoals Het Rond) is en blijft horeca interessant voor de aantrekkelijkheid en levendigheid van het centrum. We denken positief mee met (aanstaande) horecaondernemers over de mogelijkheden betreft horecavestigingen en terrassen en faciliteren hen zo goed mogelijk.
Wij hebben gemerkt dat de verruiming van de terrassen positief heeft uitgepakt, zowel voor de horecaondernemers als voor de sfeer in de centra; door de verruiming werd de aanblik gezelliger en uitnodigend voor de bezoeker. Op basis van een uitvraag onder horecaondernemers is gebleken dat sommige horecaondernemers het terras graag structureel uitbreiden. Daarom geven we de uitgebreide terrassen, waar bij een aantal horecaondernemers specifiek in het centrum animo voor is, structureel vorm. De laatste jaren vinden er steeds meer evenementen plaats op Het Rond; met de structurele uitbreiding van enkele terrassen gaat Het Rond (nog) meer bruisen.
Indicatoren
Omschrijving | Bron | Realisatie | Raming | |||
|---|---|---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||
Outcome indicatoren | ||||||
Aantal horeca-vestigingen in het centrum (Het Rond) op 1 januari | Provinciaal Arbeidsplaatsen Register | 23 | 25 | 26 | 27 | 28 |
|---|---|---|---|---|---|---|
Leegstandspercentage Centrum (Het Rond) | Koopstromenonderzoek Randstad (KSO)* | 12% | 15% | 16% | 17% | 19% |
