Paragrafen

Paragraaf WOO

Op 1 mei 2022 is de Wet open overheid (Woo) in werking getreden. Artikel 3.5 van de Woo schrijft voor dat een bestuursorgaan in de begroting aandacht besteed aan de beleidsvoornemens inzake de uitvoering van de wet. In de jaarstukken moeten we verslag doen van de uitvoering van de wet, mede in relatie tot de beleidsvoornemens.

In deze paragraaf doen wij verslag op hoofdlijnen van onze beleidsvoornemens. Daarbij richten wij ons op de drie pijlers van de Woo:

  • Actieve openbaarmaking
  • Passieve openbaarmaking
  • Verbetering van de informatiehuishouding

Actieve openbaarmaking
De Woo noemt elf categorieën die wij actief openbaar moeten maken. Deze verplichting treedt gefaseerd, per categorie, in werking. Per 1 november 2024 moeten wij verplicht informatie die valt onder de eerste vier categorieën bekendmaken. Het gaat om de categorieën:

  1. Wetten en algemeen verbindende voorschriften (art. 3.3, eerste lid, onderdeel a);
  2. Overige besluiten van algemene strekking (art. 3.3, eerste lid, onderdeel b);
  3. Organisatie en werkwijze (art. 3.3, eerste lid, onderdeel d);
  4. Bereikbaarheidsgegevens (art. 3.3, eerste lid, onderdeel e);

Deze categorieën moeten actief openbaar worden gemaakt. Denk aan de raadsstukken, vastgestelde verordeningen, beleidsregels, organisatiegegevens en dergelijke. Het staat ons vrij om al meer documenten actief openbaar te maken. In 2025 gaan we verder met het ontsluiten van informatie zoals de besluiten op Woo-verzoeken op een toegankelijke manier.

Passieve openbaarmaking
Naast het actief openbaar maken kan eenieder vragen om bepaalde informatie (op verzoek) openbaar te maken. Bij openbaarmaking op verzoek is de hoofdregel: openbaar, tenzij een bijzonder belang vóór openbaarmaking gaat.
Voor het behandelen van een Woo-verzoek zijn geen leges verschuldigd, nu het algemene belang van openbaarheid niet kan worden aangemerkt als een individuele dienstverlening. Wel mogen wij de redelijke kosten van kopieën in rekening brengen.
Het aantal Woo-verzoeken is sinds de invoering van de Woo toegenomen. In het kader van de behandeling van verzoeken zijn er middelen gereserveerd voor de behandeling van verzoeken en daarmee de uitvoering van de Woo (zowel incidenteel als structureel).

Verbetering van de informatiehuishouding
Een van de uitgangspunten van de Woo is dat de informatiehuishouding op orde wordt gebracht. Wij zetten structureel stappen om meer zaakgericht (met behulp van software) te werken en ook de digitalisering beter te verankeren.

Deze pagina is gebouwd op 09/16/2025 14:36:18 met de export van 09/16/2025 12:42:08