Programma Samen Leven
Omschrijving programma
Samen met onze inwoners bouwen we aan een toekomstbestendig Houten. Daarvoor is sociale kracht nodig. Het programma Samen Leven versterkt deze kracht door een gelijkwaardige kans voor de jeugd, nabuurschap in de wijk en ondersteuning van ouderen. In 2025 moeten onze inwoners de Sociale Kracht met een acht beoordelen.
Mentale en fysieke gezondheid is een belangrijke voorwaarde voor sociale kracht. We richten ons daarbij op jong en oud. Met de partners van de coalitie Kansrijke Start Houten werken we aan een veilige en gezonde omgeving voor het jonge kind. Stress op school, drugs, alcohol en gamen zijn niet goed voor de mentale en fysieke gezondheid van onze jongeren. Voor hen werken we aan sociale kracht met jongerenwerk, Join Us en een jongerencoach. We ondersteunen professionals bij een integrale aanpak met het Platform Jeugd. We hebben speciale aandacht voor jongeren in de leeftijd van twaalf tot achttien jaar, ouderen en Special Sports. Topsport zetten we in als een voorbeeld voor een gezonde leefstijl voor jong en oud. Met het Sportpunt Houten en de NOC/NSF ontwikkelen we het sport- en beweegloket Houten. Gezond oud worden is niet voor iedereen vanzelfsprekend. We gaan daarom bij onze inwoners van 80+ langs. We bespreken hoe zij zelfstandig, gezond en veerkrachtig mee blijven doen.
In Houten staan inwoners klaar voor elkaar zodat iedereen onbeperkt mee doet. Klaar staan voor elkaar begint met ontmoeting. Door culturele activiteiten, sport en activiteiten in de buurt dragen we bij aan deze ontmoetingen. Vrijwilligers zijn daarbij essentieel. Zonder hen zijn activiteiten in de buurt, in het theater en op het sportveld niet mogelijk. We gaan daarom met onze partners in gesprek hoe we deze sterke groep vrijwilligers ondersteunen. Niet iedereen kan meedoen. Soms omdat je de zorg hebt voor een kind of ouder en soms omdat er te hoge drempels zijn. Inwoners met de zorg voor een ander ondersteunen we actief. We waarschuwen mantelzorgers voor overbelasting en wijzen hen op mogelijkheden voor ondersteuning. Wanneer er drempels zijn om mee te doen, nemen we die weg. We verbeteren de fysieke toegankelijkheid van gemeentelijke gebouwen. Drempels zijn niet altijd fysiek. Niet iedereen voelt zich voldoende vrij en veilig om mee te doen. We werken daarom samen met de Respect Foundation en Stichting Artikel 1 om discriminatie en polarisatie te bestrijden. Culturele achtergrond, genderidentiteit, beperking, leeftijd, geloof, afkomst en kwetsbaarheid, geletterdheid en inkomen zijn in Houten geen belemmering voor jong en oud om mee te doen.
Door geldzorgen en schulden raken inwoners in de problemen. We zijn daarom in de buurt om het gesprek over geld en schulden te voeren. Daardoor voorkomen, signaleren en pakken we schulden aan. Geldgebrek kan de talentontwikkeling van kinderen beperken. We nemen deze beperkingen weg door samen met stichting Leergeld en het Jeugdfonds Sport en Cultuur activiteiten aan te bieden. We werken samen met het onderwijs om de talenten van alle kinderen tot bloei te laten komen. We bieden voor- en vroegschoolse educatie voor kinderen met een achterstand, ondersteunen met het Taalatelier en verbinden onderwijs en zorg met het Scholenteam. Komend jaar zien we een arbeidsmarkt met weinig vacatures. Daardoor komen alleen inwoners met stevige belemmeringen in de bijstand. Samen met ondernemers en partners begeleiden we langdurig, intensief en stapsgewijs. We werken daarmee aan een coalitie van ondernemers waarmee we mensen geleidelijk laten groeien en in contact komen met andere mensen. In een veilige omgeving bereiden we hen voor op de arbeidsmarkt.
Inwoners van jong tot oud wonen in Houten in een veilige en prettige woonomgeving. We zetten daarom in op vitale wijken en zorgzame gemeenschappen met passende woningen, ontmoeting in de buurt, beschikbare voorzieningen, goede toegankelijkheid en veiligheid in en om het huis. Komend jaar richten we ons daarbij op kinderen, mensen met een psychische kwetsbaarheid en ouderen. Voor kinderen werken we samen met Samen Veilig Midden Nederland. We trainen medewerkers uit het onderwijs en de kinderopvang om onveilige situaties en verwaarlozing te leren signaleren en bespreekbaar te maken. Wanneer hulp nodig is, organiseren we dat zo dicht als mogelijk in en rond het huis. De inwoners met een psychische kwetsbaarheid ondersteunen we in de wijk met praktische hulp. Voor ouderen heeft een passende woning in een prettige wijk met voorzieningen prioriteit. We stemmend daarom voorzieningen af op de woningontwikkelingen. Wanneer er ondersteuning nodig is, helpt het Sociaal Team de mogelijkheden en kracht van onze inwoners te versterken. De aanpak waarbij het Sociaal Team het gewone leven versterkt, zetten we in 2025 door. Toegankelijke en betaalbare jeugdhulp is en blijft een uitdaging. Om binnen het beschikbare budget te blijven, moeten we de instroom beperken. Alleen zo blijft de noodzakelijke jeugdhulp beschikbaar voor kinderen.
Het behoud van de sociale kracht is een grote opgave voor inwoners, ondernemers, maatschappelijke partners en de gemeente. We werken daarom opgave gericht aan projecten met impact. Dit laten we zien in de pilots Was en strijkservice en Begeleiding Sociaal Team. Daarmee lukt het om de zorg betaalbaar te houden en de sociale kracht te behouden. In 2025 maken we het verschil voor onze nieuwe inwoners bij de Houten Hub. We brengen onze maatschappelijke partners samen zodat vanuit nabuurschap de sociale kracht voorop staat.
Overzicht relevante beleidskaders
Programma Sociale Koers 2020-2023
Lekstroom Werkt 2020
Meerjarenplan Gezond Actief Leven Houten 2024-2026
Sportakkoord
Regiovisie Jeugd
Regiovisie Wmo
Woonvisie 2021-2030
Cultuurvisie 2017-2025
Visie op mantelzorgondersteuning 2024
Overzicht verbonden partijen
- Gemeentelijke gezondheidsdienst regio Utrecht (GGDrU)
- Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
- U10
Indicatoren
Omschrijving | Bron | Realisatie | Raming | |||
|---|---|---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||
Output indicatoren | ||||||
Aantal kinderen dat gebruik maakt van het jeugdfonds sport en cultuur | jaarverslag, jeugdfonds, sport en cultuur | 264 | 281 | 295 | 303 | 308 |
* Ambitie is om de doelgroep zo volledig mogelijk te bedienen | ||||||
Aantal toegekende aanvragen Ons Fonds | Gemeente Houten | 20 | 26 | 38 | 40 | 55 |
Dit heet vanaf 2024 Inwonersfonds. | ||||||
Aantal toegekende aanvragen voor de individuele inkomenstoeslag | Werk en inkomen, lekstroom | 147 | 191 | 239 | 207 | 295 |
Aantal verwijzingen van EMC (eerstelijns medisch centrum) naar welzijnsconsulent | VanHouten&Co | 43 | 44 | 93 | 60 | 110 |
Meting van januari tot en met december. Cijfers over het aantal verwijzingen in 2024 zijn in Q1 2025 bekend. | ||||||
Outcome indicatoren | ||||||
% Zwaar tot overbelaste mantelzorgers | Monitor Sociale Kracht | 22% | 19% | 22% | 22% | |
Percentage jongvolwassenenen dat aangeeft dat ze (zeer) tevreden zijn met hun leven. | Jongerenpeilingen GGD (even jaren) | x | 79% | 80% | 80% | |
Cijfers monitor GGD jongvolwassenen zijn eind 2024 bekend. Peiling om de twee jaar. | ||||||
Sociale-kracht: samengesteld effectcijfer uit de sociale kracht monitor | Monitor Sociale Kracht (oneven jaren) | 7,7 | x | 7,7 | 7,8 | 8 |
BBV Indicatoren | ||||||
Aantal absoluut verzuim per 1.000 leerlingen | DUO | 1,5 | 1 | 1,1 | 1,1 | 1,1 |
Jongeren met een delict voor de rechter in % van inwoners tussen 12 t/m 21 jaar | Verwey Jonker Instituut | nb | 1 | 1 | 1 | |
Laatste cijfers CBS 2022 | ||||||
Aantal relatief verzuim per 1.000 leerlingen | DUO | 10 | 14 | 15 | 15 | 15 |
Functiemenging in % | LISA | 56,10% | 56,60% | 57% | 57% | 57% |
Aantal banen per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 t/m 64 jaar | LISA | 803,6 | 832 | 859,9 | 860 | 860 |
Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (Vsv'ers) in % van deelnemersr aan het VO en MBO onderwijs | Ingrado | 1,2% | 1.2% | 1,7% | 1,7% | 1,7% |
Niet-sporters in % | CBS, RIVM | nb | nb | 9% | 9% | 8% |
Het % niet-sporters is opgenomen in de MSK. Vanaf 2023 gebruiken we de MSK voor dit percentage. | ||||||
Kinderen in uitkeringsgezin in % van kinderen tot 18 jaar | Verwey Jonker Instituut | 3% | 2% | 2% | 2% | 2% |
Aantal vestigingen van bedrijven per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 t/m 64 jaar | LISA | 164,2 | 175,1 | 197,9 | 197,9 | 197,9 |
Netto arbeidsparticipatie in % van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking | CBS | 74,4% | 75,2% | 76,0% | 76% | 76,0% |
Werkloze jongeren in % van 16 t/m 22 jarigen | Verwey Jonker | 1% | 1% | 1% | 1% | 1% |
Aantal personenen met bijstandsuitkering per 10.000 inwoners | CBS | 180 | nb | 177,4 | 177,4 | 177,4 |
Aantal lopende re-integratievoorzieningen per 10.000 inwoners van 15-64 jaar | CBS | 218,6 | 204,7 | 171,5 | 171,5 | 171,5 |
Jongeren met jeugdhulp in % van alle jongeren tot 18 jaar | CBS | 12,1% | 13,5% | 10,6% | 13,5% | 12,5% |
Jongeren met jeugdbescherming in % van alle jongeren tot 18 jaar | CBS | 0,9% | 0,9% | 0,8% | 0,9% | 0,7% |
Aantal clienten met een maatwerkarrangement WMO per 10.000 inwoners | GMSD | 370 | 370 | 360 | 375 | 395 |
