Programma's

Programma Goede bereikbaarheid

Programma Goede bereikbaarheid

Omschrijving programma

Bereikbaarheid en mobiliteit ‘Fietsstad in héél Houten’

We zorgen voor goede bereikbaarheid van, naar en in de gemeente Houten. Dat geldt voor alle vormen van vervoer, met de fiets, lopend, het openbaar vervoer en de auto. Houten blijft fietsgemeente nummer één van Nederland. Daarom verbeteren en verbreden we waar mogelijk bestaande fietspaden. Knelpunten pakken we aan. Ook werken we aan nieuwe of betere doorgaande regionale fietsroutes. We zetten onze lobby voor een volledige aansluiting op de A12 door. Daarnaast is een betere bereikbaarheid per bus nodig. We voeren geen betaald parkeren in op parkeerplekken in de openbare ruimte.  

In het buitengebied gelden specifieke uitdagingen rond verkeer en vervoer. Veel fietspaden en wegen zijn in kwaliteit achteruitgegaan. Daar gaan we iets aan doen. Daarnaast geven we door het uitvoeren van een verkennend onderzoek uitvoering aan de lang gekoesterde wens toe te werken naar een vrijliggend fietspad tussen ’t Goy en de Goyerbrug. Ten slotte starten we met een onderzoek naar de (on)mogelijkheden om te werken met camerapoorten t.b.v. tegengaan van gebiedsvreemd verkeer.

Houten staat bekend om zijn bijzondere ruimtelijke structuur, waarin de nadruk ligt op woon- en leefkwaliteit met veel ruimte voor fietsers en voetgangers. De bereikbaarheid van Houten is goed: een sterke fietsstructuur, twee treinstations, een rondweg om de kern Houten en aansluitingen op de snelwegen in de buurt. Kenmerkend voor 't Goy, Schalkwijk, Tull en 't Waal is dat de hoeveelheid verkeer beperkt is, maar dat de gebruikers van de wegen heel divers zijn, van landbouwverkeer tot vrachtverkeer, lokaal verkeer en bezoekers en recreatieverkeer van buiten de kernen.
In het programma goede bereikbaarheid wordt benoemd wat de Houtense ambities zijn om de goede bereikbaarheid van de gemeente Houten per auto, fiets en openbaar vervoer te behouden. Bij goede bereikbaarheid hoort een (weg)infrastructuur met bijbehorende voorzieningen, die qua functionaliteit en kwaliteit voorziet in de behoefte van de gebruikers, met oog voor de verkeersveiligheid, geluidskwaliteit en luchtkwaliteit.

Regionale ontwikkelingen
Mobiliteit is een regionale aangelegenheid. In regionaal verband besteden we in de overleggen met Rijkswaterstaat, de provincie, U10 (regionaal samenwerkingsverband), NS, ProRail, U-OV en de regiogemeenten continu aandacht aan de belangen van onze eigen gemeente en van de regio.

Na vaststelling van de gebiedsvisies voor CMK gaan starten met de mobiliteitsprojecten die horen bij de woningbouw opgaven. Hiervoor zetten we de verkregen middelen via het BO MIRT voor in. Daar zullen we de komende 10 jaar mee bezig zijn. We starten met:

  • Kruispunt N410-Binnenweg-rondweg;
  • Onderzoek naar optimalisaties station/knooppunt Houten;

Een verdere prioritering is nog niet bekeken en is afhankelijk van de inhoud van de vast te stellen visies en de uitkomsten van het onderzoek naar de regiopoort Houten.

Bestedingsplan mobiliteit en bereikbaarheid
De circa 50 projecten met betrekking tot mobiliteit en bereikbaarheid zijn opgenomen in het Bestedingsplan mobiliteit en bereikbaarheid. De actualisatie van het bestedingsplan mobiliteit en bereikbaarheid is gepland voor medio 2025, waarbij financiële ruimte wordt gecreëerd voor de mobiliteitsambities uit het collegeprogramma. In dit meerjarenplan wordt mede in verband met het bepekte budget aan eigen middelen een prioritering aangegeven afhankelijk van de te verwachten bijdrage van Rijk en/of Provincie. De opzet van het bestedingsplan geeft ruimte om bij nieuwe ontwikkelingen of inzichten opnieuw af te wegen of de huidige prioritering nog steeds de juiste is. Concreter zicht op invulling van de woningbouwambities van Houten is een voorbeeld van een nieuw inzicht waardoor de prioritering kan wijzigen.

Mobiliteit in omgevingsvisie
Het mobiliteitsbeleid van Houten moet worden ondergebracht in de omgevingsvisie. Dit krijgt verder vorm in 2025.

Vanuit het bestaand beleid en de ambities in het collegeprogramma is een set indicatoren opgesteld om het beoogd maatschappelijk effect inzichtelijk te maken. Deze indicatoren vindt u verderop op in deze toelichting. Voor de verplichte BBV-indicatoren hebben we waar mogelijk een raming opgenomen.

Programma Goede bereikbaarheid bestaat uit de volgende deelprogramma's:

  • Mobiliteitsbeleid
  • Autoverkeer
  • Fietsverkeer
  • Openbaar vervoer
  • Verkeersveiligheid

Vanuit het bestaand beleid en de ambities in het collegeprogramma is een set indicatoren opgesteld om het beoogd maatschappelijk effect inzichtelijk te maken. Deze indicatoren vindt u verderop op in deze toelichting.

Overzicht verbonden partijen
Bij dit programma zijn geen verbonden partijen betrokken.

Indicatoren

Omschrijving

Bron

Realisatie

Raming

2021

2022

2023

2024

2025

Output indicatoren

Aantal kilometer verbeterde fietsinfrastructuur

Eigen metingen

0,4

0,4

0

2

2

Hier wordt bedoeld nieuwe/verbeterde fietsinfrastructuur waarbij het voor de fietser beter wordt in het kader van herinrichting van een weg (bijvoorbeeld omzetten in een fietsstraat, aanleg nieuwe fietssuggestiestroken of een heel nieuw fietspad. Regulier onderhoud telt hier niet in mee.

Aantal ritten met AutoMaatje

Eigen metingen

1.135

1.521

2185

2.220

2500

Stand van zaken 2024 bijgewerkt t/m april 2024

Aantal ritten met electrische golfkarretjes

Stichting Vervoer Houten

2.394

6.388

7.605

7.600

8.500

Jaarcijfers 2024 bijgewerkt t/m april 2024.

Toepassing toolbox communityaanpak

Eigen metingen

x

x

2

3

3

Dit is de stand van zaken augustus 2024.

Outcome indicatoren

% Inwoners dat tevreden is over de fietsroutes in Houten

Monitor Sociale Kracht

97%

98%

97%

98%

98%

% parkeerlocaties met bezettingsgraad >= 90%

Verkeersbureau (1x per 4 jaar)

x

22%

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

Raming 2026: < 25%.

% verharding met een slechte (D-) kwaliteit

extern bureau (even jaren), eigen inschatting (oneven jaren)

nb

nb

13,60%

12,60%

10,5%

Een hoger % verharding met D-kwaliteit door achterstallig onderhoud. In de loop van 2023 is een inhaalslag gestart die doorloopt in 2024. Realisatie 2024 is bijgewerkt t/m augustus 2024.

Aantal fietsers per dag op 2 meetpunten

Eigen metingen

2.264

5.279

5604

5700

5800

De tellingen van 2021 zijn van de niet representatieve maand januari. Dit waren de eerste resultaten van deze meetpunten. Bovendien was er in 2021 aanzienlijk minder woon-/werkverkeer door Corona. Dit verklaart het lage aantal voor 2021.

Deze pagina is gebouwd op 09/16/2025 14:36:18 met de export van 09/16/2025 12:42:08