Programma Goede bereikbaarheid

Deelprogramma Fietsverkeer

Wat willen we bereiken?

Doelstelling 1

Toename van het fietsgebruik in de gemeente Houten en regionaal.

Wat gaan we daarvoor doen?

Als Fietsstad van Nederland geven wij prioriteit aan de fiets, vooral omdat dit een duurzaam en gezond vervoermiddel is. We willen dat het gebruik van de fiets de komende jaren toeneemt, vooral op de ritten korter dan 15 km, zodat Houten ook voor fietsgebruik bovengemiddeld scoort. Houten heeft ook de ambitie regionale fietsverbindingen te verbeteren. We zijn nu bezig samen met de provincie met de doorfietsroutes Houten-lage Weide en USP-Houten Castellum. Komende periode wordt onderzoek door de provincie (in samenwerking met de aanliggende gemeenten) gedaan naar nieuwe mogelijkheden zoals Houten-Culemborg, Houten – Vianen en Houten- Wijk bij Duurstede (waaronder het traject 't Goy-Goyerbrug, dat we willen starten in 2026).

  • We blijven met de provincie in overleg over verbeteren van het regionale fietsnetwerk en de lokale fietsroutes.
  • We benutten de regelingen om subsidie aan te vragen optimaal.
  • We maken afspraken met de provincie over de aanpassingen op het kruispunt Binnenweg-N410-rondweg en gaan het ontwerp voor dit kruispunt definitief maken, in samenspraak met onder andere omwonenden en fietsersbond. Ook over de andere fietsprojecten uit de bestuursovereenkomst integraal maatregelpakket Bunnik-Houten, zoals de fietsbrug over de A12, een spitsknip op de Achterdijk in Bunnik en een vrijliggend fietspad naar Odijk, blijven we in overleg met de provincie en Bunnik.
  • We maken afspraken met de provincie over de doorfietsroute USP-Bunnik-Houten en Houten- Nieuwegein- Lage Weide.
  • We werken aan de fietsverbeteringen uit de mobiliteitsvisie Eiland van Schalkwijk. We doen onderzoek naar de fietsverbinding Culemborg-Houten, Houten-Vianen en Houten- Wijk bij Duurstede via 't Goy.

De Liniepont (dieselpont) die forten van de Hollandse Waterlinies met elkaar verbind over de Lek is in 2024 vervangen door een elektrische pont. Vanwege een aanzienlijke subsidie van de provincie zullen de jaarlijkse kosten voor de gemeente nauwelijks hoger uitvallen.

Doelstelling 2

Tevredenheid inwoners over fietsnetwerk in Houten handhaven op het bestaande, hoge niveau.

Wat gaan we daarvoor doen?

We blijven deelnemen aan de landelijke F10 overleggen, waar we netwerken en gezamenlijk fietsen stimuleren en zorgen dat het belang van fietsen op de agenda van het Rijk blijft staan.
Voor het buitengebied tussen Bunnik en Houten zijn meerdere fietsmaatregelen vastgelegd in de bestuursovereenkomst integraal maatregelpakket Bunnik-Houten. Voor Houten geldt dat verder wordt gewerkt aan de voorbereidingen voor aanpassingen aan het kruispunt Kruisweg-Binnenweg-Rondweg. Bunnik gaat op zoek naar een geschikte maatregel om het sluipverkeer op de Achterdijk te laten afnemen en de oversteek voor de doorfietsroute Houten-USP veiliger te maken. De provincie zal doorgaan met de voorbereidingen voor het vrijliggend fietspad langs de N410 en de voorbereidingen (incl. financieringsvraagstuk) voor de fietsbrug over de A12.
We zetten verder in op verbreding van fietspaden en verbeteren van de veiligheid en comfort van ons fietsnetwerk.

Doelstelling 3

De overlast van fietsen op Piazza effectief tegengaan.

Wat gaan we daarvoor doen?

Om de overlast van fietsen die niet in de rekken geparkeerd staan tegen te gaan, is het plan deze fietsen te verwijderen. Deze zullen op een andere locatie tijdelijk moeten worden opgeslagen. In de perspectiefnota zijn middelen beschikbaar gesteld voor deze locatie. Momenteel vindt de zoektocht plaats naar een geschikte locatie.

Deze pagina is gebouwd op 09/16/2025 14:36:18 met de export van 09/16/2025 12:42:08