Programma Goede bereikbaarheid

Deelprogramma Autoverkeer

Wat willen we bereiken?

Doelstelling 1

Goed functionerende rondweg.

Wat gaan we daarvoor doen?

  • We vervangen 16 verkeersregelautomaten; vrijwel alle automaten zijn aan het einde van de technische levensduur. Het streven is dat alle automaten eind 2025 zijn vervangen door moderne automaten.
  • Op basis van het verkeersmodel doen we nader onderzoek naar de impact van woningbouw op de doorstroming van de Rondweg en De Koppeling. Benodigde aanpassingen worden in beeld gebracht.
  • We waarborgen dat alle mobiliteitsthema's, waaronder de doorstroming van autoverkeer, goed worden meegenomen in de omgevingsvisie.

Doelstelling 2

Goed functionerende aansluitingen op het landelijke hoofdwegennet.

Wat gaan we daarvoor doen?
We zetten pro actief op de agenda onze wens voor een volledige aansluiting op de A12 t.h.v. Bunnik, zoals in 2018 bestuurlijk afgesproken in de bestuursovereenkomst integraal maatregelpakket buitengebied Bunnik-Houten. Dit doen we in gesprekken met de provincie, regio en RWS. De provincie heeft in het voorjaar van 2021 namelijk besloten vooralsnog niet verder te gaan met de voorbereidingen van de aansluiting op de A12, onder andere vanwege de hoge kosten en de vraag of de huidige invulling voldoende toekomstvast is, gezien alle ruimtelijke ontwikkelingen in de regio. Wij blijven de aansluiting A12 samen met Bunnik op de agenda plaatsen, gezien deze aansluiting positieve effecten heeft op de leefbaarheid en veiligheid in het Kromme Rijn gebied/

Het ontwerp voor het kruispunt N410-Binnenweg-rondweg stellen we definitief vast, zodat we in 2026 de werkzaamheden kunnen uitvoeren. De subsidie voor de aanpassingen voor dit kruispunt is toegekend door de provincie Utrecht.

Tracébesluit A27/A12 Ring Utrecht
Wij blijven participeren in de overleggen met Rijkswaterstaat, provincies en gemeenten over de A27/A12Ring Utrecht en verbreding A27 Houten-Hooipolder.
De Raad van State heeft op 31 mei 2024 per brief de datum (data) bekend gemaakt van de zitting voor het Tracébesluit Ring Utrecht. De zitting zal op 19, 20 en 21 november 2024plaatsvinden. De verwachting is dat er mogelijk eind 2024 een onherroepelijk Tracébesluit Ring Utrecht is. De werkzaamheden kunnen dan starten in 2025.

Alternatief Ring Utrecht (ARU)
Het Rijk heeft de kans geboden om een alternatief te ontwikkelen voor het Tracébesluit Ring Utrecht en daarmee de geplande uitbreiding van de bak van de A27 bij Amelisweerd te voorkomen. De gemeente Utrecht en provincie Utrecht hebben sinds begin 2022 aan een alternatief voor het Tracébesluit, de regio waaronder Houten, zijn betrokken bij het mogelijke alternatief. Het ARU is eind december 2023 aangeboden aan de Minister van IenW. Op dit moment is niet duidelijk hoe de nieuwe Minister en TK aankijken tegen dit alternatief.

Verbreding van de A27 tussen Houten en Hooipolder
Een ander Rijksproject waarbij Houten betrokken is, is de verbreding van de A27 tussen Houten en Hooipolder. Het Tracébesluit A27 Houten Hooipolder is onherroepelijk.
Tussen 2024 en 2031 zijn er flinke werkzaamheden aan de weg, bruggen, viaducten en andere A27-onderdelen. Rijkswaterstaat legt 47 kilometer extra rij- en spitsstroken aan en vernieuwt 3 bruggen, verbreden 1 brug en leggen andere op- en afritten aan. In totaal is het te verbreden traject ca. 47 km lang. De werkzaamheden aan de verbreding van de A27 tussen Houten en knooppunt Hooipolder zijn inmiddels in januari 2024 officieel gestart met een eerste schop in de grond door de Minister. Wij zijn zowel bestuurlijk als ambtelijk nauw betrokken bij de uitvoering. Zodoende is het mogelijk tijdig de Houtense belangen onder de aandacht te brengen.

Doelstelling 3

Een weginfrastructuur met bijhorende voorzieningen die voorziet in de behoefte van gebruikers.

Wat gaan we daarvoor doen?

  • Uitvoeren van klein en groot onderhoud en vervanging van de wegverhardingen en de civieltechnische kunstwerken conform het Meerjarenonderhoudsplan (MJOP) 2025-2029. In dit kader wordt de komende jaren getracht het aandeel (slechte) D-kwaliteit van de verharding te verkleinen tot 5% of minder.

In 2025 staat 36.004 m2 asfalt op de rol om aan te pakken. Het gaat om de volgende werkzaamheden: Kooikerspad (deel), Geerpad, Kapelleweg, Korte Uitweg, Groeneweg, bedrijventerrein Meidoornkade (geheel) en de Schonauwenseweg (deel).
Wat betreft de elementenverharding richten we ons in 2025 op De Campen, het Oude Dorp, De Tuinen, De Erven, De Molens, De Sloten, De Gaarden, De Akkers, De Oorden en De Hoeven.

  • Wij gebruiken bestratingsmaterialen die voor minimaal 15% gerecycled zijn. Bij asfaltwegen bestaat minimaal 60% van de onderlaag en 30% van de tussenlaag uit gerecycled materiaal.
  • Het gebruik van elektrische auto’s stimuleren door voldoende openbare laadpalen in de openbare ruimte te plaatsen. Bestaande locaties blijven monitoren en indien nodig uit breiden, met meer participatie dan voorheen.
  • In het kader van het dijkversterkingstraject Sterke Lekdijk voert HDSR de regie over dit project. HDSR heeft haar partners de mogelijkheid gegeven mee te liften met deze dijkversterking met eigen projecten als onderdeel van haar eigen dijkversterkingsproject; zogenaamde meekoppelprojecten. Eén van de meekoppelprojecten is de wegverbreding en weginrichting van het wegvak van de gemeentegrens van Nieuwegein tot aan de parkeerplaats van Fort Honswijk.

De raad van de gemeente Houten heeft hiervoor eind 2023 budget beschikbaar gesteld. Daarnaast dienen nog subsidies van de provincie en het rijk te worden aangevraagd wanneer dat mogelijk is. Planning is te starten met de werkzaamheden in het voorjaar van 2026.

  • Het monitoren van de nieuwe verkeersregelinstallaties (VRI’s) door middel van het analyseren van klachten en eigen bevindingen. Waar nodig en mogelijk vinden aan de VRI’s kleinschalige regeltechnische aanpassingen plaats.

Doelstelling 4

Voldoende parkeergelegenheid voor de inwoners in hun buurt én in de centrumgebieden.

Wat gaan we daarvoor doen?

  • We zetten de community aanpak voort; we gaan in gesprek met bewoners die parkeeroverlast en -schaarste ervaren in hun wijk. Deze gesprekken leiden er vaak toe dat de ervaren parkeeroverlast verminderd. Parkeerplaatsen aanleggen blijft een mogelijkheid, die als laatste wordt toegepast.
  • Het waar mogelijk opheffen van overbodige en informele parkeerplaatsen, zodat daarvoor groen in de plaats kan komen.
  • Toetsing van nieuwe plannen op de parkeerdruk, zodat er voldoende parkeergelegenheid beschikbaar blijft.

Doelstelling 5

Door het faciliteren en stimuleren van elektrisch rijden en het gebruik van deelauto’s verduurzamen we de automobiliteit.

Wat gaan we daarvoor doen?

  • We stimuleren het gebruik van deelauto’s en zetten in op het toevoegen van deel(bak)fietsen. Conform het nieuwe parkeerbeleid kan bij een woningbouwontwikkeling de parkeernorm met 5% omlaag als de ontwikkelaar aantoonbaar inzet op het stimuleren van duurzame mobiliteit, waaronder deelautogebruik.
  • We blijven laadpalen plaatsen en zullen hierin meer proactief acteren (conform parkeerbeleid 2021) als uit monitoringsgegevens blijkt dat de behoefte aan laadpalen in een bepaald gebied toeneemt. Daarnaast kunnen bewoners zelf een aanvraag doen voor nieuwe laadpalen. Om invulling te geven aan het collegeprogramma waarin participatie een belangrijke pijler is, is de procedure voor een aanvraag verbeterd en aangepast, met meer ruimte voor afstemming aan de voorkant.
  • Als vervolg op de succesvol verlopen pilot “Kabelgoten” kunnen vanaf 2025 bewoners op eigen kosten een kabelgoot laten aanleggen in het trottoir voor hun woning.
Deze pagina is gebouwd op 09/16/2025 14:36:18 met de export van 09/16/2025 12:42:08