Wat willen we bereiken?
Doelstelling 1 |
|---|
We vergroten financiële bestaanszekerheid door te voorkomen dat geldzorgen en schulden onbeheersbaar worden |
Wat gaan we daarvoor doen?
Om deze doelstelling te behalen zetten we ten eerste in op het voorkomen, signaleren en aanpakken van schulden.En ten tweede op het vergroten van het bereik van minimaregelingen met daarbij bijzondere aandacht voor de kindregelingen.
Als we zelf schuldeiser zijn, incasseren we sociaal. We sluiten ons om die reden aan bij het Convenant Lokale Overheid. Het biedt inwoners schuldrust, sneller financiële stabiliteit en toekomstperspectief. Het bespaart de lokale overheid als schuldeiser tijd en onnodige incassokosten. We gaan werken op basis van de nieuwe Participatiewet (Participatiewet in Balans met ingang van 1 januari 2025). Hiermee worden begrippen als vertrouwen, eenvoud en menselijke maat verankerd in de uitvoering van de wet. De Participatiewet in Balans kent een pakket van 20 maatregelen die we implementeren.
We zorgen met onze partners voor een laagdrempelige toegang voor het praten over schulden en geldzorgen en het aanvragen van minimaregelingen. Onderdeel hiervan is het benutten van de plekken waar mensen komen of het inschakelen van degenen met wie ze al in contact staan. Concreet zetten we in op de doorontwikkeling van het Sociaal Plein en een inwonersgerichte aanpak bij de aanvraag van een uitkering. Daarmee bereiken we meer inwoners.
Samen met Stichting Leergeld en het Jeugdfonds Sport en Cultuur werken we aan het vergroten van het bereik voor de kindregelingen.
Doelstelling 2 |
|---|
We zorgen dat mensen zo actief mogelijk deelnemen aan de samenleving |
Wat gaan we daarvoor doen?
De Houtense werktafel zet samen met partners in op werk en participatie. We zetten specifiek in op de volgende groepen jongeren, (ex-)inburgeraars, inwoners met een banenafspraak, de doelgroep nieuw beschut en inwoners met GGZ-problematiek.
De huidige situatie op de arbeidsmarkt, met structurele tekorten, biedt zowel kansen als uitdagingen. De uitdaging is dat mensen in de bijstand belemmeringen hebben om aan het werk te gaan die niet eenvoudig op te lossen zijn. De kans is dat er structurele tekorten zijn, waardoor mensen naar banen toe kunnen groeien. In 2025 bouwen we onze aanpak voor de doelgroep met ontwikkelpotentieel verder uit. Deze aanpak kenmerkt zich door de woorden "langdurig, intensief en stapsgewijs." Samen met onze werk-assessment-partners, zoals Nieuw Wulven en de Was- en Strijkservice, werken we aan een coalitie en werkwijze met ondernemers die mensen de kans biedt om geleidelijk naar werk toe te groeien.
Binnen het programma Op Koers werken we gestructureerd samen met de inwoner en betrokken partijen om mensen met multi-problematiek te ondersteunen. Voor 2025 ligt de focus op het door-ontwikkelen met ondersteuning van de Hogeschool Utrecht, naar een Houtense aanpak voor integraal werken voor mensen met complexe problematiek.
Voor inburgeraars bieden we ondersteuning op het gebied van taalonderwijs, inkomen, maatschappelijke begeleiding en intensieve begeleiding naar werk. We zorgen voor een goede start voor iedere inburgeraar. Een belangrijk doel voor 2025 is het opstellen van een cohort-rapportage voor de groep die in 2022/2023 is ingestroomd, om te evalueren waar ze nu staan en wat we hiervan kunnen leren voor procesverbetering. Een tweede speerpunt is het optimaliseren van de samenwerking tussen informele en formele dienstverlening, zodat er een gemeenschap van maatschappelijke partners ontstaat die de benodigde ondersteuning aan nieuwkomers kan bieden.
Doelstelling 3 |
|---|
Alle jongeren in Houten hebben gelijke kansen
Wat gaan we daarvoor doen?
Alle kinderen en jongeren in Houten hebben recht op de ontwikkeling van hun talenten. In samenwerking met Stichting Leergeld en het Jeugdfonds Sport en Cultuur richten we ons op de sportieve en culturele talenten van kinderen uit gezinnen met een lager inkomen, waarbij we extra inzetten op het vergroten van het bereik.
Voor jonge kinderen met een ontwikkelingsachterstand bieden we vroeg- en voorschoolse educatie aan, zodat zij een goede start kunnen maken op de basisschool. Met het Taalatelier ondersteunen we kinderen die de Nederlandse taal nog niet volledig beheersen. Leerkrachten zien kinderen dagelijks en met het scholenteam bieden we gerichte hulp waar nodig. In 2025 willen we onderwijs en zorg dichter bij elkaar brengen, door de samenwerking met alle partners hierin te versterken. Daarnaast zetten we in op thuiszitters, door het verzuimprotocol om te vormen naar een aanwezigheidsprotocol en ook de samenwerking de partijen te versterken. Als laatste geven we in 2025 vorm aan de prestatie-afspraken VVE, dit doen we samen met de kinderopvang en het onderwijs.
We verbeteren de samenwerking tussen leerplicht en de houtense werktafel om jongeren die in de school-setting niet tot hun recht komen door middel van een combinatie van leren en werken de mogelijkheid te geven zich verder te ontwikkelen.
Onderwijshuisvesting is een randvoorwaarde voor goed onderwijs, wat een grote invloed heeft op gelijke kansen voor kinderen. In 2025 voeren we een aantal haalbaarheidsonderzoeken uit. Daarmee bepalen we hoeveel grote en kleine schoolgebouwen we nodig hebben. Door meerdere scholen samen te brengen onder een dak, zoeken we mogelijkheden voor de realisatie van Integrale Kindcentra. We maken ook keuzes voor duurzaamheid, multifunctionaliteit, toegankelijkheid, bereikbaarheid en inclusief onderwijs zoals vastgesteld in het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs 2024-2043.
