Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen
GGD Regio Utrecht (GGDrU)
GGD Regio Utrecht (GGDrU)
Vestigingsplaats
Zeist
Soort orgaan
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Colleges van de 26 Utrechtse gemeenten: Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, De Bilt, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, De Ronde Venen, Soest, Stichtse Vecht, Veenendaal, Vijfheerenlanden, Wijk bij Duurstede, Woerden, Woudenberg, IJsselstein, Utrechtse Heuvelrug, Utrecht (m.u.v. de JGZ) en Zeist
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Een wethouder (of burgemeester) heeft zitting in het AB, dat is samengesteld uit 1 lid per college (totaal 26). Houten heeft in het AB 3 stemmen van totaal 70.
Houten heeft geen lid in het DB, dat uit 7 leden bestaat.Houten is ook vertegenwoordigd in de Bestuurscommissie Midden-Nederland (BC) die wordt gevormd door 25 portefeuillehouders die ook JGZ afnemen (alle gemeenten m.u.v. gemeente Utrecht).
Begrotingsprogramma
Samen leven, deelprogramma Sport en gezondheid
Ouder-Kind zorg, deelprogramma ThuisMaatschappelijk belang
De GGDrU voert de wettelijke taken uit op het terrein van de publieke gezondheid voor 26 gemeenten in de provincie Utrecht. De zorg is gebaseerd op de Wet publieke gezondheid (Wpg).De belangrijkste taak is het voorkomen van ziekten en het bevorderen van gezond gedrag en een gezonde leefomgeving.
Regionaal belang
Onderdeel uitmaken van de GGDrU levert voordelen op het gebied van (financiële) risicospreiding, bestuurlijke kracht, expertise en efficiency dankzij samenwerking met andere gemeenten én GGDrU zelf.
Lokaal belang
We willen dat inwoners van Houten in balans zijn, gezond gedrag vertonen en in een gezonde leefomgeving wonen en participeren. Daarnaast willen wij voldoen aan onze wettelijk verplichte taken. Dit doen wij o.a. door taken uit te laten voeren door de GGDrU. Het gaat hier om wettelijke taken zoals Jeugdgezondheidszorg (JGZ, 0-18 jaar), infectieziektebestrijding waaronder bijvoorbeeld Covid-19 en TBC, medische milieukundige zorg, technische hygiëne-zorg, seksuele gezondheid en inspecties kinderopvang. Daarnaast vraagt Houten inzet aan de GGDrU voor de uitvoering van onder meer forensische zorg, reizigersvaccinaties, het Rijksvaccinatieprogramma (RVP) en de publieke gezondheidszorg voor onder meer Oekraïense vluchtelingen en statushouders.
Mede op basis van epidemiologisch onderzoek van de GGDrU, bestaande uit de Jeugdmonitor en de Volwassenenmonitor, richt Houten zich op de thema’s: psychosociale gezondheid, gezond gewicht en bewegen, gezond opgroeien en effecten van de coronaperiode op jongvolwassenen. Uitkomsten van deze onderzoeken zijn van invloed op beleidskeuzes. Verder investeert Houten in de vorm van maatwerk in o.a. advies aan scholen omtrent een gezonde leefomgeving voor kinderen, versterking van opvoedvaardigheden bij kwetsbare ouders en een meldpunt waar inwoners hun zorgen kunnen uiten over mede-inwoners.Bedrijfs- en beleidsvoornemens
De GGD heeft als prioriteiten opgesteld:
- Een gezonde en veilige leefomgeving
- kansrijk opgroeien
- langer gezond zelfstandig
- een wendbare en vitale organisatie
Voor deze doelen en gezien bovengenoemde uitdagingen, heeft de GGD een begroting die beleidsarmer is dan voorgaande jaren. Voor die maatwerkvoorzieningen waarvoor een stuksprijs geldt in plaats van een lumpsum zullen we aansturen op een andere financieringsvorm.
De verhuizing van de GGD uit het huidige huis van Woerden zal meerkosten met zich mee brengen met betrekking tot de huisvesting. De omvang van deze meerkosten is op het moment van schrijven nog voldoende in beeld.Relevante maatschappelijke ontwikkelingen en uitdagingen
De GGDrU heeft voor 2025 gekozen voor een beleidsarme begroting, rekening houdend met de precaire financiele situatie van de deelnemende gemeentes. Ook Houten geldt dat we scherper aan de wind zullen varen voor wat betreft het grip houden op maatwerk en het zo efficient mogelijk inzetten van de beschikbare middelen. We zetten nadrukkelijk in op goede lokale inbedding van GGD aanbod en het aan laten aansluiten op de lokale werkwijzes.
Financiële bijdrage
Zie hiervoor de financiële totaaltabel aan het eind van deze paragraaf. Hierin zijn de werkelijke bijdrage 2023 en begrote bijdrage 2024 t/m 2028 opgenomen.
Balans
(x €1.000)
Begin 2023
Eind 2023
Verschil
Eigen vermogen
€ 4.331
€ 4.619
€ 288
Vreemd vermogen
€ 29.288
€ 32.366
€ 3.078
Totaal vermogen
€ 33.619
€ 36.985
€ 3.366
Financieel resultaat 2023
(x €1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatie
resultaat€ -1.320
€ 288
€ 1.608
Mutatie
reserves€ 1.320
€ 1.053
€ -267
Resultaat
€ 0
€ 1.341
€ 1.341
Bron
Jaarstukken 2023 GGD regio Utrecht
Aanwezige risico's
Conform de paragraaf 'Weerstandsvermogen en risicobeheersing' in de jaarrekening 2023 GGDrU tellen de GGD-brede risico's op tot € 1.538 duizend. De beschikbare weerstandscapaciteit is € 2.409 duizend. Daarmee is de verhouding (beschikbaar/benodigd) 1,567; de genoemde risico's zijn daarmee afdoende afgedekt.
Overige relevante gegevens
- Gemeenschappelijke regelingen
Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
Vestigingsplaats
Soest
Soort orgaan
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Colleges van de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, de Bilt, De Ronde Venen, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Woerden, Woudenberg, Wijk bij Duurstede, IJsselstein en Zeist
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Éen wethouder heeft zitting in het Algemeen Bestuur (AB), dat is samengesteld uit 1 lid per college (totaal 25).
Houten heeft in het AB 4 van de 75 stemmen. De stemverhouding is gebaseerd op het aantal inwoners van de deelnemende gemeenten.
Houten heeft geen lid in het Dagelijks Bestuur, dat uit 7 leden bestaat.Begrotingsprogramma
Duurzame leefomgeving
Maatschappelijk belang
De AVU bundelt de deskundigheid van de aangesloten gemeenten, waardoor er voor beleid en uitvoering een platform met veel (plaatselijke) kennis beschikbaar is. Door de overslag, het transport en de verwerking van huishoudelijk afval gezamenlijk aan te besteden worden dankzij grote hoeveelheden in de regel gunstige tarieven verkregen.
Regionaal belang
Alle gemeenten hebben belang dat het transport, de overslag en de verwerking van de grootste huishoudelijke afvalstromen goed geregeld is. Alle gemeenten profiteren mee van de lagere aanbestedingskosten door het gezamenlijk aan te besteden en profiteren mee van de veelal lagere prijzen die worden geboden als er grote hoeveelheden afval voor langere termijn ter verwerking worden aangeboden.
Lokaal belang
De gemeente Houten levert zelf kennis aan de aangesloten gemeenten, maar profiteert ook van de kennis die de andere gemeenten inbrengen. Door het gezamenlijk aanbesteden van de grote stromen gescheiden ingezameld huishoudelijk afval, profiteren alle gemeenten van de besparing op de aanbestedingskosten en op de veelal gunstigere tarieven die worden geboden als het om grote hoeveelheden afval gaat.
Bedrijfs- en beleidsvoornemens
In 2025 worden de verdere voorbereidingen getroffen voor de aanbestedingen van de overslag en de verwerking van de grootste afvalstromen (GFT en Restafval). Die contracten lopen eind 2026 af. De AVU begeleidt en ondersteunt ook gemeenten waarvan de contracten voor de huis-aan-huis inzameling eind 2026 aflopen. Die gemeenten moeten of een Europese aanbesteding houden, of aansluiten bij een gemeenschappelijke inzameldienst.
Relevante maatschappelijke ontwikkelingen en uitdagingen
Hoge energieprijzen werken door in recyclingprocessen van grondstoffen en afvalverwerking, alsmede in de overslag en het transport. Daarbij komt ook nog de krapte op de arbeidsmarkt, waardoor lonen stijgen. Hierdoor zal o.a. oud papier minder geld opbrengen (recyclen kost energie). Omdat de verwerkingscontracten jaarlijks geïndexeerd worden, zullen de verwerkingsprijzen stijgen. Een andere belangrijke ontwikkeling is het verbod op de verkoop van statiegeldcilinders voor lachgas. Dat heeft er voor gezorgd dat (illegale) lachgascilinders in het restafval terecht komen en leiden tot explosies in de afvalverbrandingsinstallaties. Om dit te voorkomen wordt restafval extra gecontroleerd en gesorteerd. Die leidt tot hogere verwerkingskosten.
Financiële bijdrage
Zie hiervoor de financiële totaaltabel aan het eind van deze paragraaf. Hierin zijn de werkelijke bijdrage 2023 en de begrote bijdragen 2024 t/m 2028 opgenomen.
De bijdrage in 2025 daalt met 0,3% t.o.v. 2024. Dat komt de vergoeding aan de vrijwilligers die het oud papier inzamelen niet meer door de AVU, maar door de gemeente zelf wordt betaald aan de vrijwilligers. Als die vergoeding buiten beschouwing wordt gelaten, dan zou de bijdrage aan de AVU met 3,3% gestegen zijn, voornamelijk als gevolg van indexatie van de verwerkingsprijzen.Balans
(x €1.000)
Begin 2023
Eind 2023
Verschil
Eigen vermogen
€ 301
€ 0
€ -301
Vreemd vermogen
€ 27.653
€ 21.104
€ -6.549
Totaal vermogen
€ 27.954
€ 21.104
€ -6.850
Financieel resultaat 2023
(x €1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatie
resultaat€ 0
€ 390
€ 390
Mutatie
reserves€ 0
€ -390
€ -390
Resultaat
€ 0
€ 0
€ 0
Bron
Jaarstukken AVU, vastgesteld op 3 juli 2024
Aanwezige risico's
Statutair is vastgelegd dat de AVU zelf geen bestemmingsreserves of voorzieningen opbouwt. De geactualiseerde nota Weerstandsvermogen en Risicobeheersing is in 2022 door het Algemeen Bestuur van de AVU vastgesteld. De belangrijkste conclusie die uit deze nota kan worden getrokken is dat een discontinuïteit in de afvoer en de verwerking van met name het restafval en GFT kan leiden tot de kortdurende inzet van extra financiële middelen. De kans hierop wordt echter zeer klein ingeschat. Daarom wordt bij de AVU geen weerstandsvermogen aangehouden. Kosten en opbrengsten worden één op één doorberekend aan deelnemende gemeenten. Als deelnemende gemeenten zelf een mogelijk financieel risico willen opnemen in de risicoparagraaf van hun begroting kan een bedrag worden aangehouden van € 6 per ton restafval en GFT. Voor Houten zou dat gaan om een bedrag van ca. € 75.000. Hoewel het risico klein werd geschat, heeft een brand in de nascheidingsinstallatie en exploderende lachgascilinders in verbrandingsovens, laten zien dat de risico's niet nul zijn. De financiële afhandeling van deze incidenten, moet nog plaatsvinden.
Overige relevante gegevens
www.avu.nl
- Gemeenschappelijke regelingen
Recreatieschap Stichtse Groenlanden
Recreatieschap Stichtse Groenlanden
Vestigingsplaats
Utrecht
Soort orgaan
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Raden, colleges en burgemeesters van de gemeenten Houten, Utrecht, Lopik, De Bilt, Nieuwegein, Woerden, IJsselstein, Stichtse Vecht en De Ronde Venen en Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Eén wethouder van de gemeente Houten heeft met de nieuwe gemeenschappelijke regeling zitting in het AB.
Begrotingsprogramma
Duurzame leefomgeving
Maatschappelijk belang
Het ontwikkelen en beheren van recreatievoorzieningen draagt bij aan de leefbaarheid van de gemeente Houten en de Utrechtse stadsregio. Het recreatieschap de Stichtse Groenlanden (SGL) voert deze taken uit mede namens de gemeente Houten. Voor de feitelijke uitvoering van het beheer en onderhoud heeft SGL een overeenkomst gesloten met Staatsbosbeheer (SBB).
Regionaal belang
Het belang is voor alle gemeenten en provincie gelijk, namelijk goede recreatievoorzieningen voor de inwoners in de nabije leefomgeving. Gebruik van recreatievoorzieningen door inwoners zijn niet gebonden aan de gemeente waar je woont. De ene gemeente heeft door de ligging (bijvoorbeeld langs de Lek) en/of het grotere groene buitengebied meer ruimte voor recreanten dan een meer stedelijke gemeente zoals bijvoorbeeld Utrecht of Nieuwegein. Met deze regeling worden lusten en lasten voor het beheer van de recreatieterreinen beter verdeeld.
Lokaal belang
Voor onze inwoners is het van belang dat er voldoende recreatiemogelijkheden in Houten en de regio zijn.
Bedrijfs- en beleidsvoornemens
Het Recreatieschap Stichtse Groenlanden heeft met ingang van 2023 de uitvoeringstaken belegd bij Staatsbosbeheer (SBB) die die taken heeft overgenomen van Recreatie Midden-Nederland (RMN). Afgelopen jaren heeft deze samenwerking verder vorm gekregen en zijn afsp over financiele reportages en is een aanzet gemaakt om het beheer en onderhoud door te rekenen via het Terrein Bheermodel (TBM). in de tweede helft van 2024 zullen daar de resultaten van worden opgeleverd, op basis waarvan nieuwe afspraken worden gemaakt over dat beheer en onderhoud rekening houdend met de financiele mogelijkheden. Ook is gestart een Toekomstvisie op te stellen met ambities voor de komende jaren.
Relevante maatschappelijke ontwikkelingen en uitdagingen
Steeds weer doen zich nieuwe ontwikkelingen in het gebied voor, waar het recreatieschap op inspeelt.
Financiële bijdrage
Zie hiervoor de financiële totaaltabel aan het eind van deze paragraaf. Hierin zijn de werkelijke bijdrage 2023 en begrote bijdrage 2024 t/m 2028 opgenomen.
Balans
(x €1.000)
Begin 2023
Eind 2023
Verschil
Eigen vermogen
€ 5
€ 6
€ 1
Vreemd vermogen
€ 3
€ 3
€ 0
Totaal vermogen
€ 8
€ 9
€ 1
Financieel resultaat 2023
(x €1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatie
resultaat€ 42
€ 560
€ 518
Mutatie
reserves€ 202
€ 103
€ -99
Resultaat
€ 244
€ 663
€ 419
Bron
www.recreatieschapstichtsegroenlanden.nl
Aanwezige risico's
Overige relevante gegevens
https://recreatiemiddennederland.nl/recreatieschap-stichtse-groenlanden/
- Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Soort orgaan
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Colleges en burgemeesters van de 26 Utrechtse gemeenten: Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, De Bilt, De Ronde Venen, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vijfheerenlanden, Woerden, Woudenberg, Wijk bij Duurstede, IJsselstein en Zeist.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
De burgemeester heeft zitting in het AB, dat is samengesteld uit de burgemeesters van de gemeenten (totaal 26).
Houten heeft in het AB 3 stemmen, op basis van het aantal inwoners.
Houten heeft geen lid in het DB, dat uit 5 leden bestaat.Begrotingsprogramma
Veilige leefomgeving
Maatschappelijk belang
De VRU voert de taken uit die zij heeft op grond van de Wet Veiligheidsregio's. De VRU draagt zorg voor een (fysiek) veiligheidszorgniveau en verhoogt dit daar waar het kan. Het werk van de VRU is gericht op externe veiligheid, brandveiligheid en brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening en crisisbeheersing.
Regionaal belang
Het regionale belang is gelegen in:
- eenduidige en efficiënte inrichting van de brandweer;
- eenduidige aanpak van rampen en crises;
- eenduidige aanpak brandweerzorg.
Lokaal belang
De VRU inventariseert voor de gemeente Houten de risico’s (inhoudelijk en financieel) op branden, rampen en crises en adviseert hierover het bevoegd gezag.
De VRU organiseert voor de gemeente Houten de brandweerzorg met als taak: het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar, het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand en al hetgeen daarmee verband houdt.
De VRU bereidt zich voor op de bestrijding van branden en organiseert de rampenbestrijding en de crisisbeheersing.
De VRU heeft de verantwoordelijkheid voor het instellen en in stand houden van een brandweer, GHOR, meldkamerfunctie, aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel en de informatievoorziening voor het gebruik tijdens calamiteiten.Bedrijfs- en beleidsvoornemens
De begroting VRU 2025 heeft betrekking op het tweede jaar van de nieuwe beleidsperiode. Daar is ingezet op vier strategische doelstellingen:
1. Toekomstbestendige brandweerzorg
Nieuwe technologieën en maatschappelijke ontwikkelingen brengen zowel nieuwe risico’s als nieuwe mogelijkheden voor de brandweer. De uitdaging is om de samenleving veilig en veerkrachtig te houden, met een brandweerorganisatie die paraat, vakbekwaam en toekomstbestendig is.2. Veilige en gezonde leefomgeving
De VRU zet zich in voor een veilige en gezonde leefomgeving. Samen met andere partijen zoeken zij naar de kwetsbaarheden, risico’s en kansen in onze regio. Hiervoor bouwen zij aan een robuust netwerk waarin plaats is voor partners, maar ook ruimte is voor nieuwe partijen en lokale initiatieven. Met als doel om samen tot lokale en regionale oplossingen te komen. De VRU treedt hierbij op als adviseur en als kennis- en netwerkmakelaar.3. Versterking crisisbeheersing
Het voorkomen, voorzien en minimaliseren van de effecten van crises en het versterken van de weerbaarheid van de samenleving.4. Great place to work
- focus op ontwikkeling
- versterking leiderschap en medewerkerschap
- medewerkersparticipatie
- diversiteit en inclusie
- sociale veiligheid
- duurzaamheid
- werkomgevingRelevante maatschappelijke ontwikkelingen en uitdagingen
• Onder invloed van klimaatverandering worden weersomstandigheden extremer en minder voorspelbaar. Daardoor wordt een groter beroep gedaan op de flexibiliteit
van de hulpverleningsorganisatie. De noodzaak tot beperking van de gevolgen kan doorwerken in ruimtelijke beslissingen.• De energietransitie leidt tot de introductie van nieuwe energiebronnen en -dragers. Deze brengen nieuwe risico’s met zich mee die ook van invloed zijn op de hulpverlening. Hoe groot die risico’s zijn, is nog niet bekend en de risicobeheersing is op dit gebied nog sterk in ontwikkeling. Ook hier zijn ruimtelijke beslissingen relevant voor de gevolgbeperking.
• Als gevolg van extramuralisatie en vergrijzing zijn steeds meer mensen aangewezen op bijzondere voorzieningen of zorg in hun eigen woning. Het Bouwbesluit stelt aan woningen lagere eisen dan aan zorggebouwen. Hierdoor
krijgen we tijdens een crisis vaker te maken met verminderd zelfredzame mensen die zichzelf niet goed in veiligheid kunnen brengen.• De verdergaande digitalisering kan leiden tot meer digitale verstoringen met mogelijke maatschappelijke ontwrichting als gevolg.
Financiële bijdrage
Zie hiervoor de financiële totaaltabel aan het eind van deze paragraaf. Hierin is de werkelijke bijdrage 2023 en begrote bijdrage 2024 t/m 2028 opgenomen.
Balans
(x €1.000)
Begin 2023
Eind 2023
Verschil
Eigen vermogen
€ 23.252
€ 28.319
€ 5.067
Vreemd vermogen
€ 62.533
€ 65.218
€ 2.685
Totaal vermogen
€ 85.785
€ 93.537
€ 7.752
Financieel resultaat 2023
(x €1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatie
resultaat€ -768
€ 5.066
€ 5.834
Mutatie
reserves€ 768
€ -556
€ -1.324
Resultaat
€ 0
€ 4.510
€ 4.510
Bron
www.vru.nl
Aanwezige risico's
Het grootste risico betreft het voordoen van grote rampen en calamiteiten in een regio gemeente, waardoor er een financieel risico ontstaat voor het bekostigen van de bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling VRU.
Overige relevante gegevens
www.vru.nl
- Gemeenschappelijke regelingen
Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
Vestigingsplaats
Nieuwegein
Soort orgaan
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Raden en colleges van de Lekstroomgemeenten Houten, IJsselstein, Nieuwegein en Lopik
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Een wethouder en een raadslid hebben zitting in het AB, dat is samengesteld uit 2 leden per deelnemer (totaal 8).
Houten heeft in het AB 2 stemmen van totaal 8.
De wethouder die lid is van het AB is tevens lid van het DB, dat uit 4 leden bestaat.Begrotingsprogramma
Samenleven, deelprogramma Leren en Werken
Maatschappelijk belang
WIL verleent de dienstverlening op het terrein van de Participatiewet aan de inwoners van de vier samenwerkende gemeenten. De dienstverlening omvat bijstandsverlening, re-integratie, werkgeversdienstverlening, inkomensondersteuning en schuldhulpverlening.
Regionaal belang
De samenwerking biedt financieel voordeel, omdat we gezamenlijk efficiënter uitkeringen kunnen verstrekken en ondersteuning kunnen bieden bij schulden en (boven)regionale werkgevers kunnen bereiken.
Lokaal belang
Het belang van Houten is dat door in gezamenlijkheid schulddienstverlening en bijstandsverstrekking te organiseren een hogere betrouwbaarheid en kwaliteit kan worden gegarandeerd. Er wordt op gestuurd dat vanuit de regionale organisatie WIL zoveel mogelijk aansluiting wordt gezocht bij het lokale netwerk in Houten.
Bedrijfs- en beleidsvoornemens
De invoering van de wet Maatschappelijke opvang en beschermd wonen en de doorontwikkeling van de Utrechtse werktafel (op arbeidsmarktniveau, gericht op dienstverlening aan werkgevers) zijn zaken die impact hebben op de bedrijfsvoering in 2024.
Relevante maatschappelijke ontwikkelingen en uitdagingen
Een stijgende inflatie zorgt er voor dat mensen met een laag inkomen nog minder te besteden hebben. De kans op leven in armoede of het maken van schulden wordt daardoor groter. Daarnaast is er een groot tekort op de arbeidsmarkt.
Financiële bijdrage
Zie hiervoor de financiële totaaltabel aan het eind van deze paragraaf. Hierin zijn de werkelijke bijdrage 2023 en begrote bijdrage 2024 t/m 2027 opgenomen.
Balans
(x €1.000)
Begin 2023
Eind 2023
Verschil
Eigen vermogen
€ 0
€ 0
€ 0
Vreemd vermogen
€ 6.896
€ 5.421
€ -1.475
Totaal vermogen
€ 6.896
€ 5.421
€ -1.475
Financieel resultaat 2023
(x €1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatie
resultaat€ 0
€ 0
€ 0
Mutatie
reserves€ 0
€ 0
€ 0
Resultaat
€ 0
€ 0
€ 0
Bron
jaarstukken 2023
Aanwezige risico's
WIL kent geen algemene reserve en heeft derhalve geen weerstandsvermogen. Indien de gevolgen van risico's zich voordoen, komen de gevolgen hiervan ten laste van de deelnemende gemeenten. De belangrijkste risico's die worden onderkend in de begroting 2025 van WIL:
- Hoger ziekteverzuim dan geraamd door (te) hoge werkdruk en krapte op de arbeidsmarkt;
- Hogere regelings- en uitvoeringskosten dan geraamd. De begroting 2025 van WIL is gebaseerd op het aantal klanten 2023 + 1%. Het CPB en SCP verwachten een toename van het aantal klanten, maar kunnen de omvang nog niet goed schatten. Dit geldt ook voor impact van een mogelijk AZC in de gemeente;
- De inzet van WIL voor nieuw beleid is nog lastig te ramen. Tevens is een eventueel benodigd investeringsbudget voor de doorontwikkelagenda nog niet goed te ramen.Overige relevante gegevens
- Gemeenschappelijke regelingen
Regionaal Archief Zuid Utrecht (RAZU)
Regionaal Archief Zuid Utrecht (RAZU)
Vestigingsplaats
Wijk bij Duurstede
Soort orgaan
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Gemeenten Bunnik, Houten, Rhenen, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede en Vijfheerenlanden
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Het RAZU heeft een één laagsbestuur. Iedere deelnemende gemeente levert een bestuurslid. Onze burgemeester is dit vanuit de gemeente Houten. In de besluitvorming geldt de meerderheid van stemmen. Ieder lid van het bestuur heeft een aantal stemmen afhankelijk van het aantal inwoners van de gemeente (artikel 8 van de gemeenschappelijke regeling). Dit levert de volgende stemverdeling op: Bunnik 2 stemmen, Houten 6 stemmen, Rhenen 3 stemmen, Utrechtse Heuvelrug 5 stemmen, Wijk bij Duurstede 3 stemmen en Vijfheerenlanden 6 stemmen.
Begrotingsprogramma
Duurzame leefomgeving
Maatschappelijk belang
Het RAZU geeft uitvoering aan de Archiefwet 1995. Deze wet verplicht overheidsinstellingen de archieven in goede, geordende en toegankelijke staat te bewaren, en archieven ouder dan 20 jaar en voor blijvende bewaring in aanmerking komen, toegankelijk te maken voor iedere belangstellende. Tot de taken van het RAZU behoren:
- beheer van oudere archieven
- toezicht en advisering
- beheer jongere archieven
- dienstverlening met inbegrip van publieksactiviteiten op cultuurhistorisch gebied.
Verder vervult het RAZU de (niet wettelijk verplichte) functie van regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis.
Regionaal belang
De toegevoegde waarde van het samenwerkingsverband is het gezamenlijk kunnen oppakken van vraagstukken op het gebied van nieuwe wetgeving zoals de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), de Wet open overheid (Woo), de nieuwe Archiefwet, etc.. Iedere gemeente behoeft dan niet afzonderlijk het wiel uit te vinden. Daarnaast speelt de digitalisering van de informatie een steeds grotere rol, waarbij kennis van de deelnemende gemeenten over deze complexe materie gedeeld kan worden. In co-creatie met de aangesloten gemeenten wordt in 2025 het e-depot operationeel opgeleverd, waarbij het uitgangspunt is om zo naadloos mogelijk aan te sluiten op de manier waarop de gemeentelijke informatiehuishoudingen zijn ingericht.
Lokaal belang
Het RAZU voert voor de gemeente Houten de taken uit de Archiefwet uit waardoor de gemeente Houten aan haar wettelijke verplichtingen voldoet.
De Archiefwet schrijft voor dat een onafhankelijke archiefinspecteur toezicht houdt op de archieven/informatiehuishouding van een gemeente. De archiefinspecteur van het RAZU vervult deze taak voor de deelnemende gemeenten.
Daarnaast ontsluit de digitale beeldbank van het RAZU 15.000 foto’s van Houten en omgeving inclusief beschrijving voor onze inwoners. Door het ontsluiten via de website wordt de collectie toegankelijker voor inwoners, waardoor het historisch besef toeneemt. In juli 2024 zijn de bouw- en constructiedossiers van de gemeente Houten over de periode 1962 tot en met 2002 formeel overgebracht naar het RAZU. De dienstverlening vanuit dit archief wordt door het RAZU verzorgd.Bedrijfs- en beleidsvoornemens
e-depot
Het RAZU neemt de leiding en de verantwoordelijkheid als het gaat om de ontwikkeling van het e-depot. Daarbij wordt gewerkt in lijn met de informatiekundige visie Common Ground.Wet hergebruik overheidsinformatie
Het RAZU geeft prioriteit aan kwaliteitsverbetering en standaardisering van de collectiedata, zodat de data open worden. Dat wil zeggen: deelbaar, koppelbaar, beter vindbaar en beter (her)bruikbaar.Beleidsplan 2024-2027
Eind 2023 is het nieuwe beleidsplan 2024-2027 van de RAZU verschenen: Archieven: Open, Openbaar, (Her)Bruikbaar, met hierin het ambitieniveau voor de taakuitvoering in deze periode. In dit beleidsplan zijn vijf toekomstperspectieven geschetst die richting geven aan de activiteiten in de jaren 2024-2027. De vijf perspectieven zijn:- Fygitaal;
- Verbindend;
- Zichtbaar;
- Inclusief;
- Dynamisch;
Relevante maatschappelijke ontwikkelingen en uitdagingen
De nieuwe Archiefwet wordt naar verwachting in 2026 van kracht. Aanpassing van de huidige Archiefwet 1995 is nodig om ervoor te zorgen dat overheidsorganisaties ook digitale informatie goed opslaan en toegankelijk houden. Bovendien wordt van overheidsorganisaties verlangd dat blijvend te bewaren informatie na tien jaar in plaats van twintig jaar wordt overgebracht naar een archiefdienst waar iedereen de informatie kan raadplegen. De verwachting is dat deelnemende gemeenten hun fysieke archieven gaan overbrengen om zich te kunnen concentreren op de digitale informatiehuishouding.
De Woo (Wet open overheid) als opvolger van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) is 1 mei 2022 gedeeltelijk in werking getreden. De Woo heeft als doel een transparante overheid te bevorderen en de informatiehuishouding op orde te brengen. Hieronder valt ook de toegang tot overheidsinformatie uit de archieven. Om zo min mogelijk risico te lopen dat openbaarheids-, privacy- en auteursrechtelijke regels overtreden, wordt nauwkeurig in kaart gebracht en vastgelegd welke collectieonderdelen beperkt openbaar en/of beperkt bruikbaar zijn.Financiële bijdrage
Zie hiervoor de financiële totaaltabel aan het eind van deze paragraaf. Hierin is de werkelijke bijdrage 2023 en de begroting 2024 t/m 2028 opgenomen.
Balans
(x €1.000)
Begin 2023
Eind 2023
Verschil
Eigen vermogen
€ 232
€ 258
€ 26
Vreemd vermogen
€ 801
€ 834
€ 33
Totaal vermogen
€ 1.033
€ 1.092
€ 59
Financieel resultaat 2023
(x €1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatie
resultaat€ -139
€ -26
€ 113
Mutatie
reserves€ 139
€ -62
€ -201
Resultaat
€ 0
€ -88
€ -88
Bron
www.razu.nl
Aanwezige risico's
Niet van toepassing
Overige relevante gegevens
www.razu.nl
- Gemeenschappelijke regelingen
Regionale Uitvoeringsdienst regio Utrecht (RUD)
Regionale Uitvoeringsdienst regio Utrecht (RUD)
Vestigingsplaats
Utrecht
Soort orgaan
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Colleges van gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Nieuwegein, Soest, Utrecht en Woudenberg en Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Een wethouder heeft zitting in het AB, dat is samengesteld uit 1 lid per deelnemer (totaal 12).
Houten heeft in het AB 1 stem van totaal 13 (de provincie heeft 2 stemmen).
Houten heeft geen zitting in het DB.Begrotingsprogramma
Duurzame leefomgeving
Maatschappelijk belang
Het maatschappelijk belang van de RUD is gelegen in een gezonde, veilige en duurzame leefomgeving (in het kader van milieu).
De RUD voert vergunningverlenende, toezichthoudende en handhavende taken uit op het gebied van milieu.Regionaal belang
Regionale samenwerking biedt kansen om de kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving op het gebied van milieu te verbeteren en om tot kennisverbetering te komen.
Lokaal belang
Het belang voor Houten is gelegen in kwalitatief goede VTH-taakuitvoering op milieudossiers.
Bedrijfs- en beleidsvoornemens
In 2025 vindt in het kader van de fusie tussen de RUD en de ODRU bij alle gemeenten (en provincie Utrecht) besluitvorming plaats over de op te richten nieuwe Gemeenschappelijke regeling met bijbehorende stukken zoals oa. een begroting 2026. De projectorganisatie zal in 2025 volop bezig zijn met het voorbereiden om bij positieve besluitvorming per 1 januari 2026 de nieuwe Omgevingsdienst Utrecht te starten.
Wel start de RUD Utrecht voor gemeente Houten per 1 januari 2025 conform het reeds genomen collegebesluit met de volledige VTH-milieutaakuitvoering.
In 2025 zal om deze reden vrijwel geen andere (inhoudelijke) beleidsmatige doorontwikkeling plaatsvinden.
Relevante maatschappelijke ontwikkelingen en uitdagingen
2025 is het tweede jaar dat de RUD-taakuitvoering onder de Omgevingswet plaatsvindt. Verwacht wordt dat de samenwerkingsafspaken met alle betrokken overheden in 2025 zijn uitgekristalliseerd. Ook is de verwachting dat burgers en bedrijven na het eerste jaar onder de Omgevingswet wegwijs zijn geworden in het nieuwe wetgevingsstelsel.
Financiële bijdrage
De op dit moment voor het jaar 2025 vastgestelde structurele bijdrage (DVO) aan de RUD Utrecht bedraagt € 433.000.
Echter is recent de taakoverdracht per 1-1-2025 van alle VTH-milieutaken van gemeente Houten in een dienstverleningsovereenkomst opgenomen.
Het college heeft hiertoe op 28 mei 2024 besloten (voorstelnummer 726585). Collegeprogramma 2022-2026 Beleidsambitie 57: Overdracht taken aan RUD.De financiële consequentie is nog niet in de Begroting 2025 van de RUD Utrecht verwerkt. De geschatte structurele jaarlijkse bijdrage van gemeente Houten aan de RUD Utrecht komt als gevolg van de taakoverdracht per 1 januari 2025 op € 805.620.
Balans
(x €1.000)
Begin 2023
Eind 2023
Verschil
Eigen vermogen
€ 1.271
€ 1.517
€ 246
Vreemd vermogen
€ 6.770
€ 7.363
€ 593
Totaal vermogen
€ 8.041
€ 8.880
€ 839
Financieel resultaat 2023
(x €1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatie
resultaat€ -203
€ 246
€ 449
Mutatie
reserves€ 210
€ 56
€ -154
Resultaat
€ 7
€ 302
€ 295
Bron
Begroting RUD 2025 AB 12 juli 2024 / Collegebesluit 726585 28 mei 2024
Aanwezige risico's
Opmerking bij financieel resultaat: Vreemd vermogen is inclusief voorzieningen
Overige relevante gegevens
- Gemeenschappelijke regelingen
Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Soort orgaan
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
College van dijkgraaf en hoogheemraden van Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden en colleges van gemeenten De Bilt, Utrecht, Houten, Nieuwegein, Bunnik, Lopik, Zeist, Utrechtse Heuvelrug en Stichtse Vecht.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Een wethouder heeft zitting in het bestuur, dat is samengesteld uit 1 lid per college van burgemeester en wethouders en 2 leden van het college van dijkgraaf en hoogheemraden (totaal 11).
Houten heeft in het bestuur 8 stemmen van totaal 200.Begrotingsprogramma
Algemene dekkingsmiddelen
Maatschappelijk belang
De BghU kan blijvend investeren in de kwaliteit van dienstverlening.
Regionaal belang
Als samenwerkingsverband verzorgt de BghU namens de deelnemers de heffing en invordering van lokale belastingen binnen het werkgebied en stelt jaarlijks de WOZ-waarden vast van alle onroerende zaken voor onze deelnemers. Verzorgt voor alle gemeentelijke deelnemers de uitvoering van de basisregistratie Waardebepaling Onroerende Zaken (Wet WOZ) en meten voor alle gemeenten de gebruiksoppervlakte in voor de basisadministratie adressen en gebouwen (BAG).
De BghU borgt de continuïteit van zijn taakuitvoering en streeft naar continue verbetering van kwaliteit en klantgerichtheid van het waarderings- en belastingproces.
BghU wordt geleid op basis van maatschappelijk algemeen aanvaardbare principes. Afgelopen jaar is onze strategie aangescherpt en intern uitgedragen met- het streven naar goede en betrouwbare dienstverlening en
- efficiënt objectenbeheer.
Lokaal belang
De BghU behartigt namens de gemeente Houten haar belangen op het gebied van de heffing en invordering van belastingen, de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken en basisadministraties en basisregistraties.
Bedrijfs- en beleidsvoornemens
De kernwaarden blijven onverminderd van kracht: klantgericht, efficiënt, resultaatgericht en samenwerken. Deze kernwaarden zijn bepalend voor het kunnen realiseren van de missie en visie van de organisatie en het creëren van de gewenste bedrijfscultuur in de organisatie.
Vanaf 2023 ligt de nadruk op interne stroomlijning en interne beheersing vanwege het werken volgens aangepaste processen en met de nieuwe kernapplicaties. Vanuit de nieuwe belastingapplicatie zal de nieuwe stuurinformatie helpen om de organisatie proactief te sturen en te blijven ontwikkelen. Naast deze nieuwe software is vanaf 2023 nog een aantal producten en diensten volgens aanbestedingen en inkopen te implementeren, waaronder de ICT-infrastructuur, met gevolgen voor ook deze begrotingsperiode. Deze lijn wordt in 2024 doorgezet.
Relevante maatschappelijke ontwikkelingen en uitdagingen
De reguliere dienstverlening staat onder druk door de blijvend groeiende toestroom van bezwaren in combinatie met vergrijzing van personeel en een krappe arbeidsmarkt en daardoor moeilijk te vervullen vacatures. De beschikbare middelen voor de reguliere dienstverlening en de organisatieontwikkeling, m.n. de formatieruimte en huisvesting, lijken niet meer toereikend te zijn. We doen er alles aan om ruimte te kunnen blijven bieden voor kennis- en talentontwikkeling, om blijvende goede kwaliteit te bieden en tegelijkertijd te groeien in advisering en (GIS- en data-) analyses en beleidsadvisering. In een meerjarige planperiode wil de BghU stappen hebben gezet om onze kwaliteitsborging van onze processen en dienstverlening aan te tonen.
Alle stappen die de organisatie zet zijn vanuit de visie dat de belanghebbende centraal staat.Financiële bijdrage
Zie hiervoor de financiële totaaltabel aan het eind van deze paragraaf. Hierin zijn de werkelijke bijdrage 2023 en begrote bijdrage 2024 t/m 2028 opgenomen.
Balans
(x €1.000)
Begin 2023
Eind 2023
Verschil
Eigen vermogen
€ 1.539
€ 2.782
€ 1.243
Vreemd vermogen
€ 5.299
€ 3.103
€ -2.196
Totaal vermogen
€ 6.838
€ 5.885
€ -953
Financieel resultaat 2023
(x €1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatie
resultaat€ 0
€ 1.406
€ 1.406
Mutatie
reserves€ 0
€ 0
€ 0
Resultaat
€ 0
€ 1.406
€ 1.406
Bron
www.bghu.nl
Aanwezige risico's
Overige relevante gegevens
Vennootschap (BV. NV)
- Vennootschap (BV. NV)
NV Bank Nederlandse Gemeenten
NV Bank Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats
Den Haag
Soort orgaan
Vennootschap (BV. NV)
Deelnemende partijen
Alle gemeenten en provincies
Bestuurlijke vertegenwoordiging
De gemeente Houten heeft in de aandeelhoudersvergadering één portefeuillehouder als vertegenwoordiger.
Begrotingsprogramma
Algemene dekkingsmiddelen
Maatschappelijk belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Alleen overheden, namelijk het Rijk (50%), gemeenten, waterschappen en provincie mogen aandeelhouder zijn van de BNG. Hierdoor kan toezicht gehouden worden op optimale belangenbehartiging voor deze overheden.Regionaal belang
Het aanbieden van financiële diensten op maat, zoals kredietverlening, betalingsverkeer, advisering en elektronisch bankieren voor overheden en instellingen met een maatschappelijk belang, tegen zo laag mogelijke kosten.
Lokaal belang
Het kunnen bankieren en het kunnen aantrekken van kredietfaciliteiten tegen gunstige condities.
Bedrijfs- en beleidsvoornemens
BNG Bank publiceert geen begrotingen waardoor we beperkt zicht hebben op haar beleidsvoornemens. Onderstaande voornemens zijn afkomstig uit het jaarverslag 2022.
In 2023 gaan wij voort op de ingeslagen weg. Het wordt opnieuw een jaar waarin het belangrijk is om koers te houden ondanks de turbulentie om ons heen.
Het Kompas naar impact blijft daarbij richtinggevend voor onze strategie. Wij zullen ons blijven inspannen om de CO2-voetafdruk van onze leningenportefeuille
te laten dalen en de maatschappelijke impact te laten stijgen. We doen dat samen met onze klanten.
Ook blijft BNG Bank investeren in de kwaliteit van onze mensen en in het optimaliseren van processen.
Dat is belangrijk voor een efficiënte en kwalitatief hoogwaardige dienstverlening.Relevante maatschappelijke ontwikkelingen en uitdagingen
Met ‘Ons Kompas Naar Impact’ heeft BNG Bank ervoor gekozen om terug te gaan naar de essentie: het publieke domein en het publieke belang. De purpose
van BNG Bank is: Gedreven door maatschappelijke impact. Deze purpose is leidend voor alles wat BNG Bank doet. De bank voert hierover het gesprek met haar klanten en helpt klanten bij het behalen van hun maatschappelijke doelen. De ambitie is dat
klanten BNG Bank beschouwen als natuurlijke partner voor het oplossen van maatschappelijke vraagstukken, dat de bank daarin succesvol is en dat de bank dat kan aantonen.Financiële bijdrage
Een jaarlijkse financiële bijdrage is niet aan de orde. De BNG keert ieder jaar dividend uit op basis van het behaalde resultaat van het jaar ervoor. In de financiële tabel aan het eind van deze paragraaf is het ontvangen dividend 2023 en begrote dividend 2024 t/m 2028 opgenomen.
Balans
(x €1.000)
Begin 2023
Eind 2023
Verschil
Eigen vermogen
€ 4.615
€ 4.700
€ 85
Vreemd vermogen
€ 107.459
€ 110.800
€ 3.341
Totaal vermogen
€ 112.074
€ 115.500
€ 3.426
Financieel resultaat 2023
(x €1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatie
resultaat€ 0
€ 254
€ 254
Mutatie
reserves€ 0
€ 0
€ 0
Resultaat
€ 0
€ 254
€ 254
Bron
www.bngbank.nl
Aanwezige risico's
De kapitaalpositie van BNG Bank bleef in het
verslagjaar onveranderd sterk. De Common Equity Tier
1-ratio en de Tier 1-ratio bedroegen per einde 2023
respectievelijk 43% en 46%. We zijn tevreden over de
gestage groei in het aantrekken van financiering met
ESG-obligaties. In 2023 is dit percentage gegroeid naar
41%, een toename van 5% ten opzichte van 2022.Overige relevante gegevens
Niet van toepassing.
- Vennootschap (BV. NV)
Vitens NV
Vitens NV
Vestigingsplaats
Utrecht
Soort orgaan
Vennootschap (BV. NV)
Deelnemende partijen
Onder andere vijf provincies, waaronder provincie Utrecht, en gemeenten binnen zeven provincies. Binnen de provincie Utrecht zijn de volgende gemeenten aandeelhouder:
Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, De Bilt, De Ronde Venen, Eemnes, Houten, IJsselstein, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Wijk bij Duurstede, Woerden, Woudenberg, ZeistBestuurlijke vertegenwoordiging
Vitens is een naamloze vennootschap met publieke aandeelhouders.
De gemeente heeft zeggenschap in Vitens via het stemrecht op de aandelen. Houten bezit 0,666% van de totale aandelen.
Twee keer per jaar is er een aandeelhoudersvergadering.Begrotingsprogramma
Duurzame leefomgeving
Maatschappelijk belang
Vitens is een (drink)waterbedrijf dat medeverantwoordelijkheid is voor gezondheid (door veilig en betrouwbaar drinkwater) en een duurzame samenleving met zorg voor de bescherming van natuur en milieu.
Regionaal belang
Regionaal is het belang van samenwerking gelegen in een goede drinkwatervoorziening tegen een betaalbare prijs voor de inwoners van alle deelnemende gemeenten en provincies.
Lokaal belang
Het lokale belang is gelegen in een goede drinkwatervoorziening tegen een betaalbare prijs voor de inwoners van Houten. Daarnaast heeft Houten als aandeelhouder financieel belang in de vorm van dividend.
Bedrijfs- en beleidsvoornemens
Vitens heeft een nieuwe strategie bepaald voor de komende 10 jaar: "Elke druppel duurzaam".
De belangrijkste keuzes om hun doelen voor 2030 te behalen zijn:- een duurzaam watersysteem;
- duurzame bronnen;
- duurzaam gebruik van drinkwater.
Relevante maatschappelijke ontwikkelingen en uitdagingen
Vier thema’s krijgen expliciet de aandacht in de komende jaren: schonere waterwingebieden, een betrokken personeelsbeleid, een optimale bediening van hun 5,7 miljoen klanten en het waarborgen van continuïteit in het proces van winnen, zuiveren en leveren van betaalbaar drinkwater: de kerntaak van Vitens. Daarbij is Duurzaamheid als nieuw thema benoemd.
Financiële bijdrage
Gemeente Houten is aandeelhouder. Een jaarlijkse financiële bijdrage aan Vitens is niet aan de orde.
Balans
(x €1.000)
Verschil
Eigen vermogen
€ 533.000
€ 557.100
€ 24.100
Vreemd vermogen
€ 1.293.000
€ 1.340.100
€ 47.100
Totaal vermogen
€ 1.826.000
€ 1.897.200
€ 71.200
(x €1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatie
resultaat€ 24
Mutatie
reservesResultaat
Bron
Aanwezige risico's
Overige relevante gegevens
www.vitens.nl
- Vennootschap (BV. NV)
Stedin Groep
Stedin Groep
Vestigingsplaats
Rotterdam
Soort orgaan
Deelnemende partijen
Rijk, provincies en gemeenten uit het verzorgingsgebied van Stedin
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Stedin is een naamloze vennootschap met publieke aandeelhouders. De gemeente heeft zeggenschap in Vitens via het stemrecht op de aandelen
Begrotingsprogramma
Duurzame leefomgeving
Maatschappelijk belang
Stedin is netbeheerder in het grootste deel van Zuid-Holland en de provincies Utrecht en Zeeland: een overwegend stedelijke en industriële regio. Zij zorgen ervoor dat ruim 2,3 miljoen huishoudens en zakelijke klanten over energie beschikken om te wonen, werken en ondernemen. Zo wordt de komende jaren het netwerk uitgebreidt zodat meer dan 100 windmolens kunnen draaien, verstevigen ons elektriciteitsnet met meer dan 1.300 kilometer kabels en bouwen ze 500 elektriciteitsstations. Allemaal om de energietransitie, de extra woningbouw en bedrijvigheid in ons gebied mogelijk maken
Regionaal belang
Regionaal is het belang van samenwerking gelegen in een goede energievoorziening tegen een betaalbare prijs voor de inwoners van alle deelnemende gemeenten en provincies.
Lokaal belang
Het lokale belang is gelegen in een goede energievoorziening tegen een betaalbare prijs voor de inwoners van Houten. Belangrijk element daarbij is leveringszekerheid: burgers en bedrijven moeten verzekerd zijn van een betrouwbare energievoorziening om de maatschappelijke en economische continuïteit en stabiliteit te borgen.
Daarnaast heeft Houten als aandeelhouder financieel belang in de vorm aandelen t.w.v. 1 miljoen waartegenover een jaarlijkse dividenduitkering staatBedrijfs- en beleidsvoornemens
Stedin heeft een nieuwe strategie bepaald om de energietransitie te ondersteunen
De belangrijkste keuzes:
1. Een nieuw energiesysteem;
2. Een klimaatneutrale samenleving;
3. Een flexibele energiemarkt;Relevante maatschappelijke ontwikkelingen en uitdagingen
Financiële bijdrage
Gemeente Houten is aandeelhouder. Een jaarlijkse financiële bijdrage aan Stedin is niet aan de orde.
Balanspositie en het financieel resultaat volgen na 2024Balans
(x €1.000)
Begin 2024
Eind 2024
Verschil
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Totaal vermogen
Financieel resultaat 2024
(x €1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatie
resultaatMutatie
reservesResultaat
Bron
Aanwezige risico's
Overige relevante gegevens
Stedin.nl
Overige samenwerkingsverbanden
- Overige samenwerkingsverbanden
U10
U10
Vestigingsplaats
Utrecht
Soort orgaan
Overige Samenwerkingsverbanden
Deelnemende partijen
De gemeenten Bunnik, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, IJsselstein, Lopik, Nieuwegein, Montfoort, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Vijfheerenlanden, Wijk bij Duurstede, Woerden, Oudewater en Zeist vormen het U10-netwerk. Samen met samenwerkingspartners als overheden, het bedrijfsleven en kennisinstituten presenteert de U10 zich als Metropoolregio Utrecht naar de Rijksoverheid en andere subsidiepartners.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
De U10 kent geen dagelijks of algemeen bestuur. Het betreft een ‘lichte’ samenwerking op basis van een bestuursconvenant. Leden van het college nemen op basis van hun portefeuille deel aan de regionale bestuurstafels (zie opsomming beneden).
Begrotingsprogramma
Programma Samen leven
Programma Duurzame leefomgeving
Programma Goede bereikbaarheidMaatschappelijk belang
U10 is een netwerkorganisatie waarin 16 gemeenten in de regio Utrecht samenwerken op maatschappelijke thema's en uitdagingen. Deze thema's zijn mobiliteit, economie, wonen, gezondheid, groen en landschap en duurzaamheid.
De U10-gemeenten willen de goede perspectieven van de regio Utrecht als ontmoetingsplek voor gezond stedelijk leven koesteren, versterken en benutten. Zij werken daarom op vrijwillige basis samen in U10-verband door gemeenschappelijke onderwerpen en belangen te verkennen en op basis hiervan gemeenschappelijke ambities te formuleren en activiteiten te ondernemen.Regionaal belang
Gemeenten werken in U10-verband samen omdat de opgaven waar individuele gemeenten voor staan vaak grensoverschrijdend zijn of efficiënter en effectiever samen opgepakt kunnen worden. Daarnaast trekken U10 gemeenten gezamenlijk op richting provincie en Rijk.
Lokaal belang
Houten is onlosmakelijk onderdeel van de stedelijke regio Utrecht, als het gaat om wonen, werken en leven. Daarom is het in het belang van Houten om in regionaal verband te werken aan een gezonde, slimme en groene regio.
Dat gebeurt aan de volgende bestuurstafels in het bestuurlijk netwerk U10:
• Gezonde woon- en leefomgeving
• Economische positionering
• Klimaatneutrale regio
• Duurzame bereikbaarheid
• Groen en LandschapBedrijfs- en beleidsvoornemens
Enkele belangrijke overkoepelende onderwerpen op de bestuurstafels zijn:
- uitvoering van het Integraal Ruimtelijk Perspectief (IRP)
- uitvoering van de Regionale Energie Strategie (RES)
- WoondealRelevante maatschappelijke ontwikkelingen en uitdagingen
De U10-gemeenten willen de groei van de regio op een gezonde, duurzame en slimme wijze faciliteren. De druk op de regio op het gebied van wonen, werken, energie en landschap neemt toe. Dat is bijvoorbeeld te zien aan de stijgende vraag naar betaalbare woningen en het bereikbaar houden van de regio.
Financiële bijdrage
Houten levert voor het bestuursconvenant Samenwerking U10 en het mobiliteitsconvenant een structurele bijdrage per inwoner, die jaarlijks wordt geïndexeerd en aangepast aan het aantal inwoners. Dit gebeurt op basis van een mixpercentage van 70% loonindex en 30% prijsindex. Voor 2025 wordt deze indexatie geraamd op 4,3%. Op basis van het aantal inwoners op 1 januari 2024 (50.855) heeft Houten de volgende bijdragen: € 70.390 voor het bestuursconvenant Samenwerking U10 en € 19.197 voor het mobiliteitsconvenant.
Voor de realisatie van het IRP draagt Houten van 2024 t/m 2027 jaarlijks een vast bedrag bij: € 40.122.
Aan het eind van 2024 loopt het convenant met de EBU/ROM (Economic Board Utrecht / Utrechtse Ontwikkel Maatschappij) af. De afgelopen jaren bedroeg de bijdrage van de gemeente Houten 1 euro per inwoner. Aan de bestuurstafel Economische positionering wordt op dit moment gesproken over verlenging van het convenant voor de periode 2025-2028. Besluitvorming hierover moet nog plaatsvinden.Balans
(x €1.000)
Begin 2023
Eind 2023
Verschil
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Totaal vermogen
Financieel resultaat 2023
(x €1.000)
Begroot
Gerealiseerd
Verschil
Exploitatie
resultaatMutatie
reservesResultaat
Bron
Aanwezige risico's
Overige relevante gegevens
www.utrecht10.nl
Verbonden partijen in rekening en begroting
- Verbonden partijen in rekening en begroting
Verbonden partijen in rekening en begroting (lasten)
Verbonden Partij
Rekening 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
-1.750
-1.954
-1.932
-1.932
-1.932
-1.932
Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
-685
-728
-754
-779
-804
-804
GGD Regio Utrecht (GGDrU)
-2.241
-2.622
-2.674
-2.659
-2.659
-2.659
Recreatieschap De Stichtse Groenlanden
-216
-223
-223
-223
-223
-223
Regionaal Archief Zuid-oost Utrecht (RAZU)
-270
-312
-373
-375
-377
-380
Regionale Uitvoeringsdienst regio Utrecht (RUD)
-388
-448
-806
-806
-806
-806
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
-2.684
-2.831
-3.053
-3.052
-3.051
-3.052
Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
-4.152
-4.515
-4.549
-4.549
-4.549
-4.549
Totalen
-12.386
-13.634
-14.363
-14.374
-14.401
-14.404
- Verbonden partijen in rekening en begroting
Dividenduitkering deelnemingen (baten)
Verbonden Partij
Rekening 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
NV Bank Nederlandse Gemeenten
15.600
10.000
10.000
10.000
10.000
10.000
Totalen
15.600
10.000
10.000
10.000
10.000
10.000
- Verbonden partijen in rekening en begroting
Overige samenwerkingsverbanden
Verbonden Partij
Rekening 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
U10
-159
-168
-174
-174
-174
-174
Totalen
-159
-168
-174
-174
-174
-174